کد مطلب:74715 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:586

تفاوت در روزی











نكته دیگر آنكه، تقسیم روزی یكسان نیست و خداوند بنابر مصالح بندگان و نظام زندگی انسان و اداره ی جهان روزی افراد را متفاوت مقرر فرموه است البته كسی از آن مطلع نیست و هیچكس نمی تواند بگوید كه روزی چه كسی كم یا زیاد است و چه بسا كه خود افراد در این زمینه دخیل باشند، زیرا روزی بر دو گونه است: یك نوع آن روزی قطعی است كه در هر صورت و در هر شرایط نصیب انسان می گردد، ولی نوع دیگر آن بستگی به عوامل دیگر و منجمله تلاش و فكر و برنامه ریزی دارد، به این بیان كه خداوند مقرر كرده است كه انسان با فكر و تلاش و سایر عوامل به اوج قدرت مالی و اقتصادی برسد.

در هر صورت، تفاوت در روزی وجود دارد و اگر كمی روزی معلول عوامل اختیاری نباشد قطعا مقدر آن فرد است و به صلاح و سعاد او خواهد بود و كسی نمی تواند آن را كم یا زیاد كند و یا روزی كسی را بخورد.

بنابراین، آنكه روزیش كم است باید فكر و تلاش كند و اگر به جایی نرسید نباید مایوس و ناامید شود، شاید دست تقدیر بیش از آن برای او رقم نزده است و بیشتر از آن باعث مشكلات و مصائب مادی و معنوی او خواهد بود. بنابراین فرد خداشناس و موحد از آنچه برای او مقدر شده راضی و خشنود بوده و امورات خود را بر اساس آن تنظیم می كند.

و من رضی برزق لله لم یحزن علی مافاته[1].

[صفحه 20]

انه یخبرهم بالاموال و الاولاد لیتبین الساخط لرزقه[2].

پس باید برای تامین و تحصیل روزی تلاش كرد ولی این را هم باید دانست كه هر تلاشی هم مثمرثمر نخواهد بود و باعث زیادی روزی نخواهد شد.

لیس كل طالب بمرزوق[3].

بعضی تصور می كنند، كسانی كه روزیشان فراخ و ثروتشان زیاد است، حتما از راه خلاف و نامشروع به دست آورده اند، یعنی آدم باایمان ممكن نیست كه ثروتمند و پرروزی باشد كه البته این از نظر امام صحیح نیست و حتی دستورهایی داریم كه باعث زیادی روزی می گردد:

1- الزكاه تسبیبا للرزق[4] - زكات دادن باعث و موجب روزی است.

2- شاركوا الذی قد اقبل علیه الرزق[5] - با آنكس كه روزیش فراخ است شریك شوید.

3- استنزلوا الرزق بالصدقه[6] - روزی را با صدقه بدست آورید.

4- و قد جعل لله سبحانه الاستغفار سببا لدرور الرزق[7] - خدای سبحان استغفار را سبب زیادی روزی قرا داده است.

نكته مهم دیگر آنكه، بدست آوردن منال حرام و تحصیل ثروت از راه های نامشروع جزء رزق و روزی نیست و كسانیكه دست به مال حرام می زنند و از آن پروا ندارند، بدانند كه روزی حلال الهی را از دست داده و به جای آن مال حرام می خورند.

[صفحه 21]



صفحه 20، 21.





    1. نهج البلاغه قصار 349.
    2. نهج البلاغه، قصار 93.
    3. نهج البلاغه، نامه 31.
    4. نهج البلاغه، نامه 31.
    5. نهج البلاغه، نامه 31.
    6. نهج البلاغه، نامه 31.
    7. نهج البلاغه.